Zaterdag 15 januari - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van nico en jolanda - WaarBenJij.nu Zaterdag 15 januari - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van nico en jolanda - WaarBenJij.nu

Zaterdag 15 januari

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg nico en jolanda

16 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hallo allemaal,

Vandaag zijn we vertrokken vanuit Haast richting Franz Josef, we zijn eerst bij het visitor centrum een film van de omgeving wezen kijken. We rijden verder, het is iets kouder als gisteren en er valt af en toe een druppel regen. We rijden weer door een subtropisch regenwoud en als we stoppen worden we bijna doof door het geluid van de krekels, er zitten ook veel sand flys die erg vervelend zijn, we hebben weer een aantal steken erbij vandaag. Er valt hier ongeveer 7000 mm neerslag op een jaar, dus we hebben geluk dat we nog niet veel gehad hebben. De rit van vandaag is 140 km lang, we rijden een stukje langs de Tasman zee. Op sommige plaatsen komt het water tot op de weg bij vloed, en er ligt ook ontzettend veel hout op het strand. We rijden door naar de voet van de Fox Glacier en mogen niet verder omdat er van alles kan gebeuren, verschuivingen, stukken van het ijs afbreken enz., dus we besluiten om een helikoptervlucht te maken, maar het is te bewolkt ze vliegen niet meer vandaag. We maken ook nog een wandeling rond Lake Matheson, ook een spiegelmeer. Maar het spiegelde niet toen wij er waren, dan moeten we ’s morgens vroeg zijn om een uur of 6.
We boeken voor morgen een rondvlucht en gaan verder naar de Franz Josef Glacier, waar we wel naar toe kunnen wandelen, het is een mooie wandeling weer door een subtropisch regenwoud. Als we er zijn breken er net een aantal blokken ijs af die door de rivier wegstromen, we blijven nog even staan maar er breken er niet meer af.
We gaan op zoek naar ons motel, Het Glacier View Motel en gaan eerst koken.
Er zitten 8 miljoen Possems in New Zealand er zijn ooit een paar meegebracht uit Australie, het is een ware plaag, gelukkig worden er s’nachts veel doorgereden. Ze eten aan bomen en bladeren en iedereen wil er vanaf. We zien ze dikwijls dood langs de weg liggen. Het is wel een mooi diertje om te zien.

• 16 Januari 2011 - 07:36

Johan En Jolanda:

Nou Jolanda en Nico, tot nu toe ziet het er wel allemaal gelikt uit. Er zijn veel leuke dingen te zien en te beleven zo aan de andere kant van de wereld. Goudzoeken is ook erg leuk om eens te doen als je die kans krijgt... Succes met de helicoptervlucht. Groet uit Loon.